Jesteś tutaj: Strona główna
Ułatwienia dostępu
Wszystko zaczęło się jeszcze w lutym 2022 roku, kiedy to w Zespole Szkół w Strzegomiu pojawiła się informacja o projekcie dla szkół ponadpodstawowych o wyżej wymienionym tytule, realizowanym przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Wówczas wypełniliśmy wniosek zgłoszeniowy i wysłaliśmy go do Warszawy. Na początku marca 2022 roku pojawiły się wyniki rekrutacji. Okazało się wtedy, że jako jedyna szkoła z terenu Dolnego Śląska znaleźliśmy się na liście 16 „wygranych” szkół z całej Polski - na ponad 100 zgłoszeń.
Projekt był rozłożony na trzy terminy czasowe - nasza szkoła wzięła udział w ostatniej, trzeciej turze, w okresie od lutego do czerwca 2023 roku.
Cała formuła projektu składała się z 4 bloków tematycznych prowadzonych zdalnie. Każdy blok składał się z 2 godzin wykładu online oraz 2 godzin warsztatów online. Na zakończenie projektu odbyły się podsumowujące zajęcia stacjonarne u nas w szkole. Warto w tym miejscu zaprezentować tytuły poszczególnych bloków tematycznych:
1. Plantacyjna „gorączka złota”. Globalne zmiany w rolniczym użytkowaniu ziemi, 2. Czy tracimy lód pod nogami? 3. Czy klimat miasta można „poprawić”?, 4. Masz jakiś problem? Nie jesteś sam! Patologia społeczna w ujęciu geograficznym.
Po każdym wykładzie nasza młodzież miała przygotować zadania, które później prezentowała na zajęciach warsztatowych online.
Ostatnie, stacjonarne spotkanie odbyło się w ramach tzw. Seminarium podsumowującego udział w projekcie, na który przybyli goście - wykładowcy z Uniwersytetu Warszawskiego - dr Anna Dudek i dr hab. Tomasz Wites. Ponadto, w spotkaniu wzięli udział uczniowie klas ósmych z placówek oświatowych z terenu gminy Strzegom wraz z nauczycielami geografii oraz młodzież z Zespołu Szkół w Strzegomiu. Podczas seminarium podsumowano w formie prezentacji każdy blok tematyczny. Uczestnicy projektu wyraźnie podkreślali w swoich zadaniach zrealizowany cel. Widoczne było zrozumienie przez uczniów wszystkich ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, które występują we współczesnym świecie i które w najbliższej przyszłości mogą stawać się lub już są problematyczne. Na koniec prezentacji młodzież podkreśliła tytuł projektu w innym brzmieniu, wnioskując: "Zrozumieliśmy ZNANE, dostrzegliśmy NIEZNANE, po prostu wiemy, że GEOGRAFIA świetnie i perfekcyjnie TŁUMACZY ŚWIAT". Młodzież przygotowała również cztery tablice ze zdjęciami z poszczególnych prac wykładowo-warsztatowych, które były wizualizacją realizacji projektu. Po prezentacji odbył się Quiz dla uczniów spoza projektu, którzy za swoją aktywność otrzymali dyplomy.
Na koniec spotkania wieńczącego cały projekt przedstawiciele Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego na ręce Roberta Wójtowicza, dyrektora szkoły, wręczyli certyfikat udziału w projekcie, a młodzież otrzymała pamiątkowe upominki.
Po seminarium nasi goście z Warszawy mieli okazję zwiedzić po części Strzegom, po którym oprowadzili ich uczniowie kl. 3 EG, służąc jako „lokalni młodzi przewodnicy po naszej Małej Ojczyźnie”.
Niewątpliwie ogromne zaangażowanie młodzieży w całe przedsięwzięcie było dużą dawką nowej wiedzy z zakresu geografii, którą zapewne wykorzystają w praktyce i pozostanie na długo w ich pamięci.
Uczestnikami projektu realizowanego w Zespole Szkół w Strzegomiu była klasa 3 EG (technikum ekonomiczno-górnicze), zaś szkolnym koordynatorem Renata Dziurla