Jesteś tutaj: Strona główna
Ułatwienia dostępu
Polska w XX wieku to program edukacyjny Fundacji Centrum im. prof. B. Geremka skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych i nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Celem programu jest wsparcie młodzieży i nauczycieli w rozwoju zainteresowań humanistycznych, w szczególności zainteresowań historią najnowszą.
W trakcie czterech weekendowych zjazdów w Warszawie odbywają się zajęcia warsztatowe, spotkania z ciekawymi ludźmi oraz odkrywanie życia kulturalnego stolicy.Polska w XX wieku to program edukacyjny Fundacji Centrum im. prof. B. Geremka skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych i nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Celem programu jest wsparcie młodzieży i nauczycieli w rozwoju zainteresowań humanistycznych, w szczególności zainteresowań historią najnowszą. W trakcie czterech weekendowych zjazdów w Warszawie odbywają się zajęcia warsztatowe, spotkania z ciekawymi ludźmi oraz odkrywanie życia kulturalnego stolicy.Do tegorocznej edycji Programu zakwalifikowano 20 uczniów (z ponad 100 zgłoszeń) oraz 15 nauczycieli. W gronie zakwalifikowanych znalazł się Tomasz Posacki z kl. II Technikum Informatycznego wraz z opiekunem Marzenną Łaciuk. W trakcie pierwszego zjazdu Tomek i jego uczniowska grupa m. in. analizowali źródła historyczne i zastanawiali się, po co (tak naprawdę) uczą się historii. Mieli również warsztaty w Teatrze Powszechnym. Nauczyciele zajmowali się różnymi paradygmatami edukacji historycznej w Europie oraz analizą filmów historycznych. Warsztaty odbyły się w budynkach partnerskich instytucji – Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz w Domu Spotkań z Historią. W sobotę wieczorem w Teatrze Powszechnym wszyscy obejrzeli spektakl „Każdy dostanie to, w co wierzy” , na motywach „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa. Zjazd kwietniowy poświęcony był pracy ze źródłami historycznymi, stypendyści Fundacji relacjonowali postępy zadanej wcześniej pracy, rozmawiali o wartości fotografii. Zajęcia warsztatowe poświęcone były działalności KOR-u i pierwszej Solidarności. Nauczyciele natomiast dyskutowali o różnych praktykach pracy ze źródłem historycznym, różnicach między pamięcią jednostkową a polifonicznym ujęciem historii, określali istotę pamięci historycznej. Niezapomniane wrażenia pozostawiły dwa punkty programu - „Król Lear” W. Szekspira w Teatrze Polskim z Andrzejem Sewerynem w roli tytułowej oraz spotkanie z prof. Adamem Strzemboszem wybitnym prawnikiem, sędzią, wiceministrem sprawiedliwości, Pierwszym Prezesem Sądu Najwyższego i Przewodniczący Trybunału Stanu.W trakcie majowego spotkania w piątkowe popołudnie – we własnym zakresie – odwiedziliśmy Centrum naukowe Kopernik, a po naukowej przygodzie poszliśmy na spacer po stolicy. Byliśmy na Starym Mieście, Krakowskim Przedmieściu, od upału odpoczęliśmy w Królewskich Łazienkach. Sobotę i niedzielę spędziliśmy na zajęciach programowych. Zwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Bogata i różnorodna ekspozycja wywarła na nas ogromne wrażenie. Mogliśmy zapoznać się z historią Żydów mieszkających w Polsce od średniowiecza do powojnia. „Byliśmy” w domu, synagodze, szkole, na uroczystości zaślubin, na dworcu kolejowym, w kawiarni, na ulicy Miodowej,… w getcie, na Umschlagplatzu, …a potem był rok 1968. Uczniowie wszystkie zajęcia warsztatowe mieli w POLIN-ie.Nauczyciele w siedzibie Fundacji, czyli dawnym mieszkaniu profesora Geremka, zapoznawali się z filmowymi obrazami Zagłady. Sobotni wieczór przyniósł rozrywkę - udaliśmy się na spektakl w Teatrze Współczesnym „Lepiej już było…”, komedię Pameli (Cat) Delaney w reż. Wojciecha Adamczyka, z popisową rolą Marty Lipińskiej. Po spektaklu, już we własnym zakresie, w kilku grupach rozeszliśmy się po Warszawie, by skorzystać z Nocy Muzeów.Pierwszy weekend wakacji stypendyści Fundacji Geremka spędzili w Warszawie. W piątek – korzystając z chwili wolnego czasu – zwiedziliśmy pałac w Wilanowie. W sobotę odbyły się zajęcia programowe. Uczniowie rozmawiali o znaczeniu fotografii i o życiu codziennym w PRL-u, a nauczyciele odwiedzili Ogród Sprawiedliwych i uczestniczyli w zajęciach na temat KOR-u. Wszyscy spotkaliśmy się z Tadeuszem Rolke – artystą fotografikiem, pionierem fotografii reportażowej, uczestnikiem Powstania Warszawskiego, więźniem w okresie stalinizmu. Po tym spotkaniu zwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Wieczorem, w Teatrze Polonia, obejrzeliśmy sztukę „Piękny nieczuły”. Jean Cocteau napisał ten monodram specjalnie dla Edith Piaf. W jej rolę rewelacyjnie wcieliła się Natalia Sikora.W niedzielę, w sali konferencyjnej Fundacji Geremka, odbyły się prezentacje efektów realizacji głównego zadania uczniów - filmów, które opracowywali od pierwszego zjazdu. Przedstawiali historię Polski XX wieku z myślą o odbiorcy – obcokrajowcu. I dla uczniów, i dla nauczycieli uczestnictwo w programie było ciekawym, pouczającym doświadczeniem.